Dzięki naszym licencjom na oprogramowanie możesz zachować spokój, nawet jeśli audytorzy zapukają do drzwi Twojej firmy. Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiedz się więcej o tym, czego możesz się spodziewać.
Na jakich warunkach może zostać przeprowadzona kontrola licencji w mojej firmie?
Zasadniczo, istnieją tylko dwie sytuacje, które mogą doprowadzić do audytu licencji oprogramowania w Twojej firmie:
- Posiadasz umowę z producentem oprogramowania (np. Microsoft), który pozwala mu (lub innym prawnie upoważnionym podmiotom) przeprowadzić audyt oprogramowania w Twojej firmie.
- Twoja firma jest podejrzana o korzystanie z nielegalnego oprogramowania, a sąd zarządził audyt oprogramowania, który zostanie przeprowadzony przez policję wraz z certyfikowanym audytorem.
We wszystkich innych przypadkach producent oprogramowania nie może przeprowadzić audytu oprogramowania bez Twojej zgody. Dotyczy to również licencji na oprogramowanie, które pochodzą z odsprzedaży – nawet jeśli pierwotna umowa między pierwszym właścicielem licencji a producentem oprogramowania zawierała obowiązek zezwalania na audyt oprogramowania. Prawodawstwo UE gwarantuje, że obowiązek ten zostaje zniesiony poprzez przeniesienie praw na innego właściciela licencji.
Jeśli w mojej firmie odbywa się audyt, w jaki sposób mogę udowodnić legalność naszego oprogramowania?
Jesteś zobowiązany udowodnić, że w sposób legalny nabyłeś licencje na oprogramowanie, przedstawiając dokumentację, którą otrzymałeś po ich zakupie. Kupując licencję od naszej firmy, w ramach wymaganych dokumentów otrzymasz fakturę i Oświadczenie sprzedawcy. Oświadczenie to stanowi potwierdzenie przekazania oprogramowania nowemu właścicielowi oraz gwarancję legalności tego przeniesienia.
Masz obowiązek udowodnić, że jesteś prawowitym właścicielem zakupionych licencji na oprogramowanie i że spełniają one wszystkie wymogi prawne. Wymagane przez audytorów dowody można przedstawić w formie dokumentacji otrzymanej przy zakupie. Dla licencji zakupionych w naszej firmie, dokumentami tymi są faktura oraz zestaw dokumentów towarzyszących (m.in. numer umowy licencyjnej, pochodzenie oprogramowania, oświadczenie pierwszego właściciela itp.).
Co jeśli audytor ma dodatkowe pytania (na przykład dotyczące poprzedniego właściciela oprogramowania)?
Kontrolerzy są szkoleni w zakresie znajomości najnowszej legislatury UE, co oznacza, że nie powinni zadawać tego typu pytań. Spośród setek audytów przeprowadzonych w firmach naszych klientów w całej UE, odnotowaliśmy tylko kilka przypadków, w których audytor wymagał dodatkowej dokumentacji.
W przypadku wystąpienia tej raczej rzadkiej sytuacji nie wahaj się z nami skontaktować, a my odpowiemy na wszystkie pytania, zadane przez odpowiedzialny organ kontrolujący. W interesie pierwszego właściciela leży to, aby zachowana została poufność informacji dotyczących transakcji (dokumenty te są przechowywane w notarialnym sejfie itp.), ale na wniosek firmy audytorskiej możemy dostarczyć całą potrzebną dokumentację.